mandag den 17. juni 2013

Er du til van Gogh eller Vankoch?

Jeg tilstår....
Jeg er til begge dele.
Vincent har jeg nydt i Amsterdam. Han lavede mageløse billeder.

Vankoch lærte jeg først at kende for nylig.
Her var det så mundens smagsløg, der blev aktiveret.
6. juni tog vi med en dejlig feriegæst ned på Århus' gamle lystbådehavn. Vejret var skønt, en let brise, passende sol mellem få skyer, så vi sad på verandaen.
Hurtigt på den behagelige måde kom der snacks og et lille køligt glas Cava på bordet
Kortvarig frygt for at ødelægge den gode appetit.... men trangen var for stor. Særligt vil jeg fremhæve de sorte og grønne oliven, som glimrede ved at smage af oliven uden utidig indblanding af upassende saltmængder.
Forretten var lækre sprøde hvide asparges med bl.a. syltet citronskal (en længere arbejdsproces, som fjerner bitterheden), bittesmå tarteletter med rygeost, tror jeg det var og supersprøde små ærter. Hertil en lækker tysk rosévin.
Hovedretten var en braisseret kalveskank. Den havde "tænkt over tilværelsen" ved 80 gr. i 18 timer og blev serveret med en kartoffelsag samt et hyldebærsyltet løg. Og glem ikke sovsen... Hertil en god rødvin, hvis herkomst jeg i skrivende stund har fortrængt.
Desserten bestod bl.a. af karamelis, lun mild chokoladekage, fine nye rabarber og hindbærkyskager. Hertil en ungdommelig portvinstype, som virkede forfriskende.

Kaffen var sort som kul..... og gav mig mulighed for at tænke på madens niveau til et stykke ud på natten ;-)
Jeg forelskede mig kort før vi forlod stedet i brdr. Kochs alternative kogebog: Sunde tanker. Så den fik jeg med hjem.

Servicen var så meget i top med det, jeg sætter pris på:  personalets opmærksomhed, venlige og usnobbede optræden - ja, faktisk nede på jorden, så vi som gæster følte os såvel velkomne som afslappede.
Jeg tror, jeg kommer igen.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar